Skip to main content

Trip Jelajah Selatan Thailand - Pattani dan Songkhla Hari ke 3

Ini entry ke tiga, Jika ingin baca entry kedua laluan Narathiwat, boleh baca di sini. Atau jika ingin baca entry ketika di golok hari pertama, boleh baca di sini.

Kami tiba di Pattani dah senja. Terus menuju ke hotel yang telah ditempah oleh suami iaitu C.S Pattani Hotel. Hotel ini merupakan hotel yang mendapat kedudukan pertama di antara hotel-hotel di Pattani. Hotel ini mempunyai kolam, salah satu syarat wajib untuk anak-anak kami huhuhu

Nasi kerabu yang sangat istimewa. Sedaappppp~~ Antara menu sarapan pagi yang unik di hotel ini. Sebenarnya first time  jumpa nasi kerabu sebagai menu pagi hotel.

Excited saya bila nampak ni. waahhh Sata!! tapi suami kata bukan. Itu pulut panggang sebenarnya tapi di bungkus seperti sata hihihihi lain padang lain belalang. jauh perjalanan luas pandangan hehe

Suasana pemandangan kolam di C.S Pattani Hotel

Anak-anak mandi kolam dengan gembiranya. Dua jam saja masa yang kami berikan untuk mereka mandi. Itupun katanya tak cukup lagi. Hmm jauh lagi perjalanan kami ni.

Bergambar kenangan di lobi hotel ketika urusan check out

Depan C.S Pattani Hotel

Meneruskan perjalanan kami, kami bergerak menuju ke tepi sungai pattani, di jalan Narintharat. Lokasi tepi sungai ini merupakan lokasi kepada Floating bazaar (Bazar terapung) yang baru saja dilancarkan di Pattani pada April 2015.

Di sinilah terletaknya bazaar terapung Pattani. Kami tidak dapat menyaksikan perjalanan bazaar ini kerana kami berada di sini pada hari khamis, sedangkan bazaar beroperasi setiap Jumaat dan Sabtu pertama setiap bulan. Sebulan dua hari saja.

Terdapat lebih 20 alat mainan riadah berada di seberang sungai bertentangan dengan bazaar terapung ini. Seronok anak-anak saya mencuba satu persatu alat-alat senaman tersebut.

Waktu sudah semakin menginjak tengahari Kami menuju ke sebuah masjid bersejarah yang terdapat di Pattani, iaitu masjid Krue Se. Masjid ini telah dibina pada tahun 1583, tapi tidak pernah berjaya disiapkan sepenuhnya kerana perselisihan faham antara adik beradik oleh Sultan yang memerintah Pattani pada ketika itu.

Masjid Krue Se ini, menjadi antara masjid bersejarah di Pattani selepas peristiwa berdarah yang mengorbankan 32 orang umat islam yang sedang berlindung di dalam masjid ini. Peristiwa ini berlaku pada 28 April 2004. Secara ringkasnya, ketika kejadian, pihak tentera mendapat maklumat bahawa di masjid tersebut terdapat pihak pemberontak yang merancang untuk memperjuangkan wilayah Pattani agar dapat keluar dari Thailand dan memerintah sendiri. Maka berdasarkan maklumat tersebut, 32 orang umat islam yang sedang melakukan qiamullail di masjid tersebut telah dikepung oleh 100 orang anggota tentera anti pengganas yang kemudiannya melepaskan tembakan bertubi-tubi selama hampir 7 jam tanpa henti. Serangan yang menyedihkan ini telah mencetuskan permasalahan dan tanda tanya di peringkat antarabangsa, kerana tiada sebarang senjata di temui di dalam masjid selepas kejadian.

Dari Masjid Kre Sue Pattani, kami meneruskan perjalanan ke Songkhla. Songkhla, atau dalam bahasa melayu di sebut Singgora,  merupakan sebuah negeri  yang terletak di pesisiran pantai. Cantik. Damai. Tenang.

Samila Beach, Songkhla.

Tentera Thailand melakukan kawad kaki di sekitar pesisir pantai.

Membeli aiskrim kelapa.

Menikmati aiskrim kelapa di tepi pantai.

Sangat sedap !!

Tugu membaca di pantai Samila. Berhadapan dengan Universiti Songkhla.

Pantai Samila ini memanjang membentuk suatu tanjung. Pantai ini mempunyai lagendanya sendiri. Dikatakan seekor ikan duyung pernah terdampar di pantainya. Kerana itu, ikan duyung dijadikan tugu di Samila Beach ini.

Tugu ikan duyung.

Merenung kejauhan yang mendamaikan.

kedai-kedai di tepi jalan yang menjual banyak perabot jati.  Kalau tak fikir pergi dengan kereta dan tak muat ni, memang pasti saya akan memborong sekurang2nya satu barangan. Tapi suami dah beri amaran, Kereta tak muat! hahahahahah

Songkhla mempunyai tasik yang sangat besar, yang memisahkan kawasan Utara dan kawasan Selatan. Kami berpeluang merentasi tasik ini dengan menggunakan ferri yang boleh memuatkan kereta dan motor yang ingin menyeberang.

Beratur menunggu giliran untuk menaiki feri

Anak-anak berjalan di dalam feri.

Lukhman posing baiiikk punya hehe

Menyeberangi tasik Songkhla ini, kami kemudian meneruskan perjalanan menuju ke Hatyai. Cerita Hatyai dalam entry seterusnya pula. Jumpa lagi!

Sambungan cerita hari ke empat kami di hatyai. Anda boleh baca di Sini

Popular posts from this blog

Tema colour blocking untuk hari guru 2018

Sambutan hari guru tahun ni meriah sungguh dengan pelbagai warna warni pakaian guru2 smk durian mas. Tema colour blocking sememangnya tema yg menarik kerana guru2 dikehendaki memakai pakaian yg berbeza2 dan kontra warna nya. Tidak boleh sama kaler tudung dgn kaler baju dengan kaler kain dengan kaler kasut dengan kaler handbag hehehehe memang puas juga lah membuka wardrobe dan menyuai padan semua kaler2 baju sedia ada hihihi 😁         Semua rakan guru tak kira lelaki atau wanita mmg bersatu hati memenuhi kehendak tema. Saya kebetulan merupakan guru bertugas minggu ni. Jadi tak dpt sama2 berselfie masa pagi sebelum semua guru bersedia berarak dan masuk ke dewan dmas. Anggun, jelita, hensem, gojes semua rakan2 guru 😍 colourful hehehe Walaupun kami bertugas mengawal murid2, nak selfie jugak hahahaha Aktiviti hari guru adalah seperti masa2 sambutan yg lalu, membaca perutusan dari pihak2 atasan seperti kppm dan jpn, sukaneka, persembah

Fibroid : Wanita tanpa rahim

Ini cerita saya yg terkini. 2019 yg penuh memori. Gambar harini, first day kerja, 3 minggu selepas pembedahan. Muka nampak cengkung dan kurus sgt. Saya hilang byk berat badan dek kerana hilang byk sgt darah sebelum ni. Harap lepas ni dpt berisi sikit hehe Hari ini genap 3 minggu selepas saya membuat pembedahan buang fibroid dan rahim. Hari ni juga hari pertama saya mula bekerja semula. Alhamdulillah  dapat kelulusan untuk duduk mengajar di bilik khas bilik APD( alat pandang dengar) sepanjang 2 minggu akan datang ni. Jadi tak perlu naik tangga turun tangga untuk ke kelas2 pelajar. Hanya duduk di sini dan menunggu pelajar2 saya datang. Walaupun secara keseluruhan nya saya merasa sihat dan sudah boleh mula bekerja, tetapi kena juga menjaga kesihatan supaya tak mendatangkan apa2 mudarat. Jangan berjalan banyak, jangan berjalan laju sgt, dan jangan angkat benda2 yg berat. Sekurang2nya sebulan setengah kata doktor. Sebab tu saya mohon izin duduk bilik ni buat sementara. Men

20 Aktiviti untuk Pelajar Pasca PT3

Setelah selesai Pentaksiran PT3, waktu persekolahan masih ada berbaki lagi sebulan lebih bagi pelajar-pelajar tingkatan 3. Nak belajar lagi? Rasanya inilah ruang dan waktu untuk mereka melepaskan tekanan selepas berusaha bersungguh-sungguh belajar dari awal tahun untuk memastikan kecemerlangan dalam pencapaian akademik mereka.  Apa yang boleh dilakukan oleh para pelajar? Aktiviti yang masih berada dalam skop pembelajaran, pdp luar bilik darjah. Sekolah saya telah menetapkan bahawa pelajar-pelajar ini akan di kawal selia oleh satu unit panitia sekurang-kurangnya 3 kali pertemuan di sepanjang tempoh program pasca. Guru-guru yang terlibat akan merancang dan menjalankan aktiviti sepanjang waktu pdp sehari bersama panitia yang ditetapkan. Berikut saya kongsikan antara aktiviti-aktiviti yang telah dilakukan oleh pelajar pasca pt3 2017 sekolah saya. 1. English Day Carnival     Antara aktiviti yang dilakukan sepanjang sehari ini ialah explorace dan treasure hunt. 2